Selvom det ikke bør være den enkelte leders personlige værdier og ledelsesstil, der er afgørende for, hvilke medarbejdere der søger job i jeres organisation, så ved vi godt, at noget af det vigtigste for rigtig mange medarbejdere er, om de kan forene sig med den ledelsesstil og de ledelsesmæssige værdier, der praktiseres og udøves af deres nærmeste leder.
Tusindvis af dygtige medarbejdere siger hvert år deres job op – ikke fordi de ikke kan se mening i deres arbejde eller tror på organisationens mission og vision, men fordi de har svært ved at være i det samspil og den kultur, der er resultatet af den daglige ledelse.
Ved at inkludere elementer fra personlige ledelsesgrundlag i rekrutteringsprocessen, skaber I gennemsigtighed omkring ledelsesstil og forventninger, som giver potentielle medarbejdere en reel mulighed for at vurdere, om de kan trives i den ledelsespraksis og kulturudvikling, som ledelsen praktiserer.
Samtidig understøtter det en stærkere tilknytning og lavere personaleomsætning, da nye medarbejdere fra starten ved, hvad de går ind til og hvad, der forventes af dem.
Vores anbefaling er derfor klar: Lad personlige ledelsesgrundlag være en integreret del af jeres rekrutteringsstrategi – og tiltræk medarbejdere, der ikke bare matcher jobbet, men også den ledelse, der udøves i hverdagen.