Ledelseskommunikation, der fremmer psykologisk tryghed
Ledelseskommunikation, der fremmer psykologisk tryghed
Hvordan kommunikerer I som ledere, når I ønsker at fremme psykologisk tryghed?
Vores praksisnære workshop er udviklet til ledere og ledergrupper, der ønsker at styrke psykologisk tryghed i deres organisation – med udgangspunkt i kommunikation som et aktivt og virkningsfuldt ledelsesredskab.
Gennem introduktion og træning i brugen af cirkulære spørgsmål får I redskaber til at skabe mere nærværende dialog, øge engagementet i teamet og fremme en kultur, hvor alle oplever at blive set, hørt og taget alvorligt.
En grundlæggende forståelse for, hvorfor og hvordan cirkularitet virker som en katalysator for psykologisk tryghed
Konkrete redskaber og spørgeteknikker, der kan integreres i jeres daglige praksis
Træning i at stille cirkulære spørgsmål – med øvelser baseret på cases og situationer fra jeres egen hverdag
Et fælles refleksionssprog i ledergruppen, der styrker samarbejde og relationel forståelse
Indsigt i hvordan kommunikativ adfærd smitter, former kulturen – og kan justeres bevidst til at fremme tryghed, engagement og ansvarsfølelse
Workshoppen er dialogisk og praksisnær - og tilpasses jeres konkrete behov, erfaringer og dilemmaer.
Vi tilrettelægger den, så den giver størst mulig værdi for netop jeres organisation.
📞 Ring på tlf. 21 22 41 54 og hør nærmere – vi glæder os til at høre, hvad I har brug for.
🕒 Varighed: 4 timer
👥 Antal deltagere: 3 – 15 personer
💰 Pris: kr. 3.900,-
Ledergrupper i offentlige eller private organisationer, der ønsker at fremme udviklingen af psykologisk tryghed i praksis.
Ledere, der arbejder med trivsel, arbejdsmiljø, teamsamarbejde og forandringsprocesser mv.
HR- og udviklingsansvarlige, der faciliterer læring, kulturudvikling eller ledelsesudvikling Organisationer, hvor der er behov for at styrke tillid, ansvarlighed og åben dialog på tværs
Facilitator
Mads Kaagaard
Mads har arbejdet med ledelse på strategisk og operationelt niveau i mere end 10 år, bl.a. i uddannelsessektoren samt på beskæftigelses - og socialområderne i flere offentlige som private organisationer.
Mads har omfattende erfaring som konsulent, voksenunderviser, procesfacilitator og formidler. Hans spidskompetence er at designe og facilitere involverende, udviklende og engagerende processer, som skaber positive forandringer, personlig udvikling og organisatorisk værdi.
Mads er uddannet socialrådgiver og har en solid efteruddannelse indenfor ledelse, herunder en systemisk lederuddannelse samt en Masteruddannelse i Offentlig Ledelse (FMOL)
Mere om psykologisk tryghed
Psykologisk tryghed er et varmt emne. Aldrig har der været skrevet så meget om noget, der burde være så grundlæggende: At det skal være rart at gå på arbejde. At man skal kunne være sig selv. Og at man skal føle sig tryg ved at sige noget højt – også når det ikke er gennemtænkt, populært eller fejlfrit.
Det handler om at opleve sig betydningsfuld, at blive set og hørt for den man er - uanset hvilken rolle eller position man har i organisationen. Det er en grundlæggende og værdiorienteret tilgang til, hvordan vi kommunikerer med hinanden på arbejdspladsen.
Psykologisk tryghed kan styrkes gennem kommunikation og adfærd, der fremmer en arbejdspladskultur hvor man helt naturligt interesserer sig for det, den anden har at komme med.
Alle har et ansvar for at skabe psykologisk tryghed på arbejdspladsen, men som leder går du forrest som den væsentligste kulturudvikler. Det gør du i din måde at kommunikere på – og igennem den adfærd, du udviser – du sætter så at sige standarden for den adfærd du forventer i din organisation.
Når du møder medarbejdere med ligeværdighed og oprigtig nysgerrighed, sender du et signal: “Her har du en stemme. Her er du vigtig. Her har vi brug for dig.
Når du facilitere dialoger på tværs af dit team og responderer kvalificeret og respektfuldt til alle ikke kun dem med de stærkeste idéer eller største stemme, viser du, at alle i teamet er vigtige for jeres fælles projekt.
Når du lytter – og prioritere din sparsomme tid og opmærksomhed, viser du, at dine medarbejdernes bidrag betyder noget som er vigtigt for dig - og for organisationen.
En konkret og praksisnær tilgang til at fremme psykologisk tryghed handler om kommunikation og adfærd med fokus på brugen af cirkulære spørgsmål.
Cirkulære spørgsmål udspringer af den systemiske tankegang, hvor relationer, gensidig forbundenhed og sammenhænge er i fokus. Styrken ligger i, at spørgsmålene ikke søger én rigtig forklaring, men åbner for dialog, forståelse og fælles meningsskabelse.
At arbejde med cirkulære spørgsmål inviterer ikke bare til fælles refleksion – det styrker relationerne og oplevelsen af fællesskab og forbundenhed som en central værdi i jeres organisation, fordi det styrker kvaliteten af dialogerne i dit team og skaber en værdi om, at alles bidrag er vigtige.
Når du spørger: "Hvordan tror du, dine kolleger oplever det, du netop sagde?" eller "Hvordan forstår du det, Maria lige har bidraget med?" – så peger spørgsmålet ikke blot tilbage på den enkelte bidragsyder, men ud mod fællesskabet. Det styrker den kollektive refleksionsevne og forbindelserne mellem medarbejderne - og det er lige der at den psykologisk tryghed begynder at vokse.
Når du stiller spørgsmål så som “Mogens, hvordan forstår du det, Lise siger lige nu?” - anerkender du både Lises bidrag til fællesskabet - og inviterer Mogens til at engagere sig i det.
Du viser alle i dit team, at det er værdifuldt at lytte konstruktivt til hinanden - forstå og bygger videre på hinandens perspektiver. Du styrker en kultur, hvor man ser hinandens bidrag som vigtige- og alle er ansvarlige for at forholde sig konstruktivt og konkret til dem.
At arbejde med cirkulære spørgsmål i din ledelsespraksis kan på denne måde styrke medarbejdernes oplevelse af anerkendelse i det kollektive fællesskab – og dermed styrke den psykologiske tryghed i dit team. Det er en en professionel måde at være i samtale med hinanden på, hvor du som leder signalerer: "Her er vi nysgerrige på hinanden. Her er det vigtigt, hvad vi skaber sammen. Her er alle vigtige"